(تصاویر) از وبا تا آمیب مغزخوار؛ هفت بیماری ترسناک که ممکن است از آب بگیرید

آب حیات بخش است، اما می تواند ناقل باکتری ها، انگل ها و سایر میکروارگانیسم ها باشد که باعث بیماری های جدی در انسان می شود.

به گزارش سرگرمی روز به نقل از وب سایت لایو ساینس، پیش بینی می شود در هوای گرم شیوع بیماری های منتقله از طریق آب افزایش یابد. گرم شدن هوا می‌تواند دامنه برخی از انگل‌ها و باکتری‌ها را افزایش دهد، فصل شکوفه و رشد برخی جلبک‌های سمی را افزایش دهد و استرس و حتی زیرساخت‌های آبی را از بین ببرد.

در زیر به برخی از عفونت های جدی که آب تصفیه نشده می تواند ایجاد کند و راه های پیشگیری از آنها اشاره می کنیم.

وبا

وبا عفونتی است که توسط باکتری ویبریو کلرا ایجاد می شود. وبا باعث اسهال و استفراغ می شود و می تواند به سرعت منجر به مرگ در اثر کم آبی بدن و شوک شود.

وبا یکی از علل اصلی مرگ و میر در لندن در دهه 1800 بود که به دلیل رشد سریع جمعیت صنعتی و نبود سیستم تصفیه آب بود. در آن زمان، این بیماری به میاسما یا نوعی هوای آلوده نسبت داده می شد که می توانست بیماری را گسترش دهد.

اما زمانی که جان اسنو نقشه ای از موارد بیماری را در طول اپیدمی سال 1854 بازسازی کرد، همه به یک مقصر اشاره کردند: آبی که از پمپ خیابان برود در سوهو می آمد. داده های او مقامات را متقاعد کرد که پمپ را خاموش کنند و اسنو به عنوان پدر اپیدمیولوژی مدرن شناخته شد.

با این حال، وبا هنوز هم مردم را می کشد. بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، سالانه بین 1.3 تا 4 میلیون مورد وبا رخ می دهد که از این بین 21000 تا 143000 نفر جان خود را از دست می دهند.

وبا را می توان با مصرف محلول آبرسانی خوراکی حاوی آب خالص، شکر و نمک درمان کرد. بنابراین مرگ و میر نتیجه فقدان گزینه های درمانی نیست، بلکه نتیجه عدم دسترسی به درمان در میان آسیب پذیرترین افراد است.

پیشگیری: با رعایت بهداشت و دسترسی به آب تمیز می توان از مرگ و میر ناشی از وبا جلوگیری کرد.

مننژیت آمیبی اولیه

مننژیت آمیب اولیه یک عفونت نادر اما جدی ناشی از Nagliria fowleri است که در دریاچه های آب شیرین، رودخانه ها و چشمه ها زندگی می کند. این آمیب در آب با دمای حداقل 30 درجه سانتیگراد تولید مثل می کند و در محدوده 35 تا 45 درجه سانتیگراد به خوبی رشد می کند.

Naglieria fowleri آزاد است، به این معنی که به عنوان بخشی از چرخه زندگی خود باعث عفونت نمی شود. تنها راهی که این آمیب می تواند مشکل ایجاد کند این است که از طریق بینی به مغز برسد، مانند زمانی که شناگران در آب آلوده شیرجه می زنند.

دشواری ابتلا به مننژیت آمیب اولیه باعث نادر بودن آن می شود. با توجه به مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، کمتر از ده مورد از این عفونت در ایالات متحده در هر سال رخ می دهد. اما هنگامی که عفونت رخ می دهد، نتیجه تقریباً همیشه مرگ است.

آمیب وارد مغز می شود و باعث واکنش التهابی می شود که منجر به تورم و تخریب بافت مغز می شود. بیش از 97 درصد افراد مبتلا می میرند و بازماندگان اغلب دچار آسیب دائمی مغز می شوند.

پیشگیری: از ورود آب شیرین به بینی خودداری کنید. هنگام شنا در این آب ها، سر خود را در آب گرم راکد فرو نبرید و از گیره بینی استفاده کنید.

ژیاردیازیس

نتیجه ژیاردیازیس حالت تهوع، استفراغ و اسهال به مدت چند هفته است. این بیماری توسط تک یاخته ای به نام Giardia intestinalis ایجاد می شود که خود را به پوشش داخلی روده کوچک می چسباند. این موجود تک سلولی با ورود به مرحله کیست تکثیر می شود و از طریق مدفوع از بدن دفع می شود. این کیست ها می توانند ماه ها در آب یا خاک باقی بمانند. انتقال معمولا زمانی اتفاق می افتد که افراد آب یا غذای آلوده مصرف می کنند.

بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، ژیاردیا سالانه یک میلیون نفر را در ایالات متحده مبتلا می کند. بدن انسان اغلب به تنهایی با این انگل مبارزه می کند، اما گاهی از داروهای ضد انگلی و آنتی بیوتیک ها برای درمان افراد مبتلا به بیماری طولانی مدت استفاده می شود.

پیشگیری: آب تصفیه نشده ننوشید. اگر در حال پیاده روی هستید، آب خام را به مدت یک دقیقه بجوشانید یا از فیلتر و سیستم ضد عفونی مخصوص برای تصفیه آب استفاده کنید.

آکانتامبا

آکانتامبا، مانند Naglieria fowleri، یک آمیب آزاد است. آکانتامبا دامنه زندگی وسیع تری دارد و هم در آب شیرین و هم در آب دریا یافت می شود. در بیشتر موارد، این آمیب باعث عفونت چشمی به نام کراتیت آکانتامبی می شود که قابل درمان است.

اما گاهی اوقات عفونت می تواند به پوست یا سایر بافت ها سرایت کند. اگر عفونت به مغز یا نخاع برسد، باعث آنسفالیت آمیبی گرانولوماتوز (GAE) می شود که تقریباً همیشه کشنده است.

پیشگیری: آنسفالیت گرانولوماتوز آمیبی آنقدر نادر است که مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها پیشگیری را توصیه نمی کنند. اگرچه مواردی از این عفونت با شستشوی بینی برای تسکین التهاب سینوس همراه بوده است.

در تمام این موارد، بیماران سیستم ایمنی ضعیفی داشتند. به دلیل خطر عفونت با آکانتاموبا یا سایر عوامل بیماری زا، شستشوی بینی فقط با آب جوشانده، استریل یا مقطر توصیه می شود.

حصبه

یکی از بدترین عفونت های منتقله از طریق آب، تب حصبه است که بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، سالانه حدود 110000 نفر را می کشد. این بیماری توسط سالمونلا انتریکا سروتیپ تیفی ایجاد می شود که باعث تب، درد شکم و علائم گوارشی مانند اسهال و یبوست می شود.

در حالی که حصبه را می‌توان با آنتی‌بیوتیک‌ها درمان کرد، سویه‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک از باکتری‌هایی که باعث تیفوئید می‌شوند در حال ظهور هستند و درمان را پیچیده و گران‌تر می‌کنند. حدود 1 تا 4 درصد از افراد مبتلا بدون علامت هستند، اما باکتری ها را در ادرار و مدفوع خود دفع می کنند و در انتقال بی صدا بیماری نقش دارند.

پیشگیری: واکسن‌های حصبه وجود دارد که برای ساکنین و مسافرانی که تیفوس بومی است توصیه می‌شود. علاوه بر نوشیدن آب خالص، از نوشیدن شیر خام خودداری کنید. حتی در کشورهای توسعه یافته، شیر غیر پاستوریزه می تواند حامل سالمونلا تیفی و سایر باکتری هایی باشد که می توانند باعث بیماری شوند.

نکروز پوسته یا بیماری گوشتخوار

فاسیای نکروزان مانند چیزی از یک فیلم ترسناک است: شما در یک رودخانه یا اقیانوس شنا می کنید، سپس به عفونتی مبتلا می شوید که گوشت شما را می خورد.

فاشئیت نکروزان اصطلاحی برای گروهی از عفونت های ناشی از باکتری های مختلف است که به بافت نرم حمله می کنند. این عفونت‌ها می‌توانند در هر زمانی که پوست شکسته می‌شود، مانند بعد از جراحی، رخ دهد.

در بیشتر موارد، این عفونت ها توسط باکتری های استافیلوکوکوس اورئوس و استرپتوکوک ایجاد می شوند، اما سایر باکتری ها می توانند گوشتخوار شوند. در آب شیرین، باکتری Aeromonas می تواند باعث عفونت در گوشتخواران شود و در آب اقیانوس ها Vibrio vulnificus یکی از عوامل اصلی این نوع عفونت است.

پیشگیری: اکثر افرادی که به عفونت های گوشت خوار مبتلا می شوند، به دلیل بیماری هایی مانند دیابت، سیستم ایمنی ضعیفی دارند. پزشکان توصیه می کنند اگر زخم باز دارید وارد آب نشوید، به خصوص اگر بیماری هایی دارید که سیستم ایمنی شما را ضعیف می کند.

بیماری کرم گینه

بیماری کرم گینه یک عفونت انگلی وحشتناک است که توسط کرم Dracunculus medinensis ایجاد می شود. این عفونت که بیشتر در آنگولا، چاد، اتیوپی، مالی، سودان جنوبی و سودان شایع است، بیماری مناطق روستایی است که ممکن است آب آشامیدنی از دریاچه ها یا دیگر آب های راکد به دست آید.

این کرم انگلی لاروهای خود را در آب رها می کند و در آنجا توسط سخت پوستان کوچکی به نام قدامی خورده می شوند.

اگر فردی به طور تصادفی سخت پوستان آلوده را از طریق آب آشامیدنی مصرف کند، این کرم در بدن او رشد می کند.

حدود یک سال بعد یک تاول روی پوست ظاهر می شود و یک کرم ماده بالغ که طول آن تا یک متر می رسد به آرامی و دردناک از آن خارج می شود. زخم عمیق به جا مانده از لارو کرم به راحتی می تواند عفونی شود.

پیشگیری: در کشورهایی که کرم‌های هندی بومی هستند، آب بدون فیلتر ننوشید. البته به لطف بیش از 40 سال تلاش بین المللی برای اجرای سیستم تصفیه و تصفیه آب آلومینا گینه، بیماری کرم گینه در حال ریشه کنی است.

(مهم است که کرم نوظهور را از بدنه های آبی دور نگه دارید، زیرا تماس با آب صدها هزار لارو آزاد می کند.) در اواسط دهه 1980، حدود 3.5 میلیون مورد عفونت کرم گینه در انسان در 20 کشور وجود داشت. . وجود داشت در سال 2023، تنها 14 مورد شناسایی شد.

مطالب مفید