8 راز شگفت‌انگیز پنهان در پوست پسته‌ای که بی‌توجه دور می‌ریزید!

پوست پسته تازه فواید و کاربردهای زیادی دارد و از زمان‌های قدیم از آن برای بهبود رشد گیاهان و همچنین سلامت پوست و مو استفاده می‌شد. اما پوست پسته برای چی خوب است؟ در این مقاله از بخش سبک زندگی در مجله اکالا می‌توانید با مهم‌ترین خواص پوست پسته آشنا شوید.

خواص اعجاب انگیز پوست پسته

به طور کلی پسته ۳ نوع پوست دارد. پوست پسته تر که همانند روکشی دور پسته قرار گرفته است، پوست استخوانی و سفت پسته که مغز داخل آن قرار دادن و پوست نازک روی مغز پسته که معمولا همراه با مغز آن مصرف می‌شود. یکی از مفیدترین و بهترین انواع پوست پسته، پوست پسته تر است. در ادامه این بخش به مهم‌ترین خواص پوست پسته اشاره شده است.

۱- تهیه کود پوست پسته

یکی از مهم‌ترین موارد استفاده از پوست پسته، تهیه کود برای گیاهان است. برای تهیه کود و کمپوست از پوست پسته معمولا پوست پسته تر را با مقدار برابر کود حیوانی ترکیب می‌کنند و در ادامه مقداری آب به مواد اضافه می‌شود تا رطوبت کود زیاد شود و کمپوست آماده شود.

این فرآیند معمولا در مکان‌های خاص و با استفاده از تجهیزات مخصوص انجام می‌شود. اما شما می‌توانید پوست پسته تازه را خشک و سپس پودر کنید و از آن برای تقویت گیاهان داخل منزل استفاده کنید.

استفاده از پوست پسته به عنوان کود به افزایش تهویه خاک و بهبود رشد گیاه کمک می‌کند و برای افزایش جانوران مفید و میکروارگانیسم‌های خاک نیز مفید است.

۲- تغذیه دام

پوست پسته تازه یکی از بهترین و مقوی‌ترین غذاها برای دام محسوب می‌شود. از آن جایی که پوست پسته مواد مغذی و ویتامین‌های فراوانی دارد، اکثر دامداران از آن به عنوان غذای دام استفاده می‌کنند.

۳- لایه برداری پوست

برای لایه برداری پوست و همچنین روشن شدن رنگ پوست می‌توانید از پوست پسته تازه استفاده کنید. در این روش باید پوست پسته تازه را بشویید و در یک سینی پهن کنید و برای چند روز در مقابل نور خورشید قرار دهید تا کاملا خشک شود.

۴در ادامه آن را در آسیاب بریزید و پودر کنید. حالا مقداری از پودر پوست پسته را با یک قاشق مرباخوری عسل و چند قطره روغن زیتون ترکیب کنید. مواد را هم بزنید و با نوک انگشت مقداری از آن را بردارید.

اسکراب پوست پسته را روی پوست بمالید و پوست را به صورت دورانی ماساژ دهید تا سلول‌های مرده پوست پاکسازی شوند. بعد از ۱۰ دقیقه می‌توانید پوست خود را با آب ولرم بشویید.

۴- نرم شدن پوست صورت

اگر پوستتان خشک و چروکیده شده و به دنبال راهی برای افزایش لطافت و نرمی پوست هستید، بهتر است همین حالا دست به کار شوید و ماسک پوست پسته را آماده کنید.

برای تهیه این ماسک باید پودر پسته را با استفاده از پوست پسته تازه تهیه کنید. سپس مقداری از پودر پسته را با یک قاشق ماست، یک قاشق عسل و چند قطره روغن آلوئه ورا ترکیب کنید. مواد را هم بزنید و این ماسک را روی پوست صورت قرار دهید. این ماسک پوست شما را نرم می‌کند و برای از بین بردن التهاب و خشکی پوست نیز بسیار مفید است.

۵- بهبود مشکلات گوارشی

جالب است بدانید که مصرف پوست پسته به بهبود عملکرد سیستم گوارش و رفع مشکلات گوارشی نیز کمک می‌کند. برای بهبود استفراغ و اسهال می‌توانید مقداری پوست پسته تازه را بشویید و در قوری بریزید.

در ادامه قوری را با آب جوش پر کنید و آن را روی بخار کتری قرار دهید. بعد از ۱۵ دقیقه دمنوش پوست پسته شما آماده است و می‌توانید از آن استفاده کنید. مصرف دمنوش پوست پسته به درمان بواسیر و التهاب معده نیز کمک می‌کند.

۶- خواص پوست پسته برای مو

پوست پسته سرشار از پروتئین، کلسیم، منیزیم، پتاسیم، آهن، مس، روی و منگنز است و از همین رو مصرف آن فواید زیادی برای سلامت موها دارد. استفاده از ماسک پوست پسته به افزایش رشد موها کمک می‌کند و مانع ریزش مو می‌شود. برای تهیه ماسک پوست پسته می‌توانید مقداری پوست پسته تازه را بشویید و همراه با آب در یک قابلمه بریزید.

قابلمه را روی حرارت قرار دهید و برای ۱۰ دقیقه بجوشانید. در ادامه شعله گاز را خاموش و جوشانده پوست پسته را صاف کنید. حالا می‌توانید از این عصاره به تنهایی یا همراه با مواد موثر دیگر برای تقویت موها و جلوگیری از ریزش مو استفاده کنید. اضافه کردن مقداری روغن رزماری به عصاره پوست پسته موجب چند برابر شدن خواص آن می‌شود.

۷- تقویت مغز

برای تقویت مغز و همچنین بهبود حافظه می‌توانید مقداری پوست پسته تازه را بشویید و همراه با کمی آب در قابلمه بریزید. پوست پسته را برای ۲۰ دقیقه با آب بجوشانید تا نرم شود. سپس از آن برای تقویت مغز استفاده کنید. برای تقویت مغز می‌توانید به جای پوست پسته پخته شده از مربای پوست پسته نیز استفاده کنید.

۸- از بین بردن بوی بد دهان و تقویت لثه

برای از بین بردن بوی بد دهان می‌توانید مقداری پوست پسته تر را بشویید و بعد بجوید. این کار به از بین بردن بوی بد دهان کمک می‌کند و برای بهبود زخم دهان و همچنین تقویت لثه و درمان مشکلات مربوط به لثه نیز مفید است.

نکاتی که باید در مورد خواص پوست پسته بدانید

قبل از مصرف پوست پسته به عنوان ماسک، حتما آن را روی بخش کوچکی از پوست امتحان کنید و در صورتی که پوست شما واکنش نشان نداد، از آن برای تمام قسمت‌ها پوست استفاده کنید.برای تهیه ماسک پوست پسته یا تهیه دمنوش پوست پسته بهتر است از پسته‌هایی که به صورت ارگانیک و بدون مواد شیمیایی رشد کرده‌اند استفاده کنید.بهتر است از اسکراب پوست پسته تنها یک بار در هفته استفاده کنید.قبل از مصرف پوست پسته به عنوان خوراکی یا برای تهیه ماسک، حتما آن را با مقدار زیادی آب بشویید و چند دور آبکشی کنید تا کاملا تمیز شود.برای بهره‌مند شدن از خواص پوست پسته برای پوست صورت می‌توانید از جوشانده پوست پسته یا پودر پوست پسته خشک شده استفاده کنید.می‌توانید از پوست پسته تازه برای تهیه مربای پوست پسته استفاده کنید. این مربا برای تقویت معده، تقویت مغز و همچنین بهبود عملکرد کبد بسیار مفید است.مصرف مربای پوست پسته برای خانم‌های باردار مفید است.به هیچ عنوان در مصرف پوست پسته به صورت دمنوش، مربا یا به صورت پخته شده زیاده روی نکنید.

در این مقاله به ۸ مورد از خواص پوست پسته اشاره شد. بهتر است از این به بعد در کنار صرف مغز پسته، از پوست آن نیز برای تقویت پوست و مو و همچنین تهیه کود و همچنین از بین بردن بوی بدن دهان استفاده کنید. اگر تجربه استفاده از پوست پسته را دارید، می‌توانید نظرات و تجربیات خودتان را با ما و دوستان علاقه‌مند به اشتراک بگذارید.

من مژده شرف عاشوری هستم. سالهاست که به صورت تخصصی در مورد موضوعات مختلف می‌نویسم و ترجمه میکنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت میبرم و دوست دارم دنیای اطرافم رو بیشتر از چیزی که میبینم، کشف کنم…

مطالب مفید