وقتی لوبیا سبز پخته نمی‌شود، چه کار کنیم؟ راه‌های طلایی برای یک خوراک بی‌نظیر!

لوبیا سبز یکی از خوشمزه‌ترین انواع لوبیا برای تهیه خورش و لوبیا پلو است که می‌توانید آن را به روش‌های مختلفی مثل بخارپز کردن، سرخ کردن یا فر بپزید. در بسیاری از مواقع انتخاب روش نامناسب برای پخت لوبیا سبز موجب می‌شود تا این لوبیا بسیار دیر بپزد و به صورت سفت و خام بافی بماند.

اما بهترین روش پخت لوبیا سبز چیست و اگر لوبیا سبز نپخت چه کنیم؟ در این مقاله از بخش آشپزی در مجله اکالا می‌توانید با روش‌های پخت سریع لوبیا سبز به طور کامل آشنا شوید.

علت نپختن لوبیا سبز

لوبیا سبز برخلاف لوبیا و سایر انواع حبوبات بسیار سریع می‌پزد و معمولا اگر از روش مناسبی برای پخت و نگهداری از آن استفاده شود، در عرض چند دقیقه به خوبی نرم می‌شود. سفت شدن لوبیا سبز در زمان پخت و دیر پز بودن آن معمولا چند دلیل مشخص دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره شده است.

قرار دادن لوبیا سبز خام در فریزر و بعد پختن آن موجب سفت شدن لوبیاها می‌شود.کهنه بودن لوبیا سبز موجب سفت شدن آن می‌شود.تفت ندادن لوبیا سبز قبل از اضافه کردن لوبیا سبز به خورش موجب دیرپز شدن آن می‌شود.

لوبیا سبز را چگونه بپزیم؟

برای پخت لوبیا سبز روش‌های متعددی وجود دارد. مدت زمان پخت لوبیا سبز در هر روش پخت متفاوت است. در ادامه می‌توانید با سریع‌ترین روش‌های پخت سریع لوبیا سبز در خانه آشنا شوید.

بیشتر بخوانید: راز نرم شدن و پختن بهتر حبوبات آش که از آن بی‌خبرید!

۱- سرخ کردن لوبیا سبز

سرخ کردن لوبیا سبز حدود ۵ تا ۷ دقیقه طول می‌کشد. در این روش باید ۱ تا ۲ قاشق روغن سرخ کردنی یا کره در ماهیتابه بریزید و بعد آن را روی حرارت قرار دهید. در ادامه لوبیا سبزهای خرد شده را به ماهیتابه اضافه کنید و آن‌ها را برای حدود ۵ تا ۷ دقیقه بپزید.

در این مدت باید مدام لوبیا سبزها را هم بزنید تا بپزند و کمی ترد شوند. در ادامه لوبیاها را با مقداری ادویه و نمک مزه دار و سپس میل کنید.

۲- پخت لوبیا سبز در فر

پختن لوبیا سبز در فر حدود ۱۲ تا ۱۵ دقیقه طول می‌کشد. در این روش باید فر را با حرارت ۲۲۰ درجه سانتی‌گراد روشن کنید. مقداری روغن در سینی فر بریزید و بعد لوبیا سبزها را با کمی نمک، فلفل و ادویه دلخواه مزه دار کنید و در سینی قرار دهید.

حالا سینی را برای حدود ۱۲ تا ۱۵ دقیقه در فر بگذارید تا لوبیاها بپزند و نرم شوند.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه خورش لوبیا سبز

۳- طرز تهیه لوبیا سبز آبپز

زمان پخت لوبیا سبز در قابلمه، به روش آبپز کردن حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه است. در این روش باید یک قابلمه آب را روی حرارت قرار دهید و کمی نمک به آن اضافه کنید. زمانی که آب شروع به جوشیدن کرد، می‌توانید لوبیاها را به آب در حال جوش اضافه کنید.

برای آبپز کردن لوبیا سبز، مقدار آب باید حدود یک بند انگشت بالاتر از سطح لوبیاها باشد که همه لوبیا سبزها به خوبی در آب قرار بگیرند. در ادامه حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه صبر کنید تا لوبیاها نرم شوند.

۴- بخارپز کردن لوبیا سبز

بخارپز کردن لوبیاها حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه طول می‌کشد. در این روش باید یک سبز مخصوص بخارپز را روی یک قابلمه آب قرار دهید. قابلمه را روی حرارت بگذارید تا آب شروع به جوشیدن کنید. سبد را روی قابلمه در حال جوش بگذارید، در حالی که سبد با آب جوش برخورد نداشته باشد.

حالا لوبیا سبز در سبد بریزید و درب قابلمه را روی آن قرار دهید تا لوبیاها برای ۲۰ تا ۳۰ دقیقه بپزند و نرم شوند.

۵- پخت لوبیا سبز در زودپز

یکی از بهترین روش‌های پخت سریع لوبیا سبز، استفاده از زودپز است. زمان پخت لوبیا سبز در زودپز حدود ۷ تا ۱۰ دقیقه است. در این روش باید لوبیا سبزها را بشویید و به اندازه دلخواه خرد کنید.

سپس آن‌ها را همراه با مقداری آب و نمک در زودپز بریزید. درب زودپز را ببندید و آن را برای ۷ تا ۱۰ دقیقه روشن کنید. بعد از حدود ۵ دقیقه که زودپز خاموش شد، اجازه دهید بخار آن خارج شود.

سپس می‌توانید درب زودپز را باز کنید و لوبیا سبز را مزه دار کرده و میل کنید.

اگر لوبیا سبز در خورش نپخت چه کار کنیم؟

گاهی اوقات ممکن است کهنه بودن لوبیا سبز یا روش نگهداری نامناسب آن در فریزر موجب دیرپز شدن آن شود. اگر در زمان درست کردن خورش متوجه شدید که لوبیا سبز شما نمی‌پزد، بهتر است آن را از داخل خورش خارج کنید. سپس آن را همراه با مقداری آب در زودپز بریزید و برای حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بپزید. با این روش لوبیا سبزها به راحتی می‌پزند و نرم می‌شوند.

به خاطر داشته باشید که هیچگاه بدون سرخ کردن لوبیا سبز یا پختن، آن را در خورش نریزید. همیشه لوبیا سبز را قبل از اضافه کردن به غذا بپزید و سرخ کنید و بعد با خیال راحت به غذا اضافه کنید تا با چنین مشکلی مواجه نشوید.

در این مقاله به این سوال پاسخ دادیم که اگر لوبیا سبز نپخت چه کنیم. به علاوه کمک گرفتن از روش‌های پخت سریع لوبیا سبز به شما کمک می‌کند تا بدون دردسر و در عرض مدت زمان کوتاهی آن را بپزید و در غذا از آن استفاده کنید. شما از چه روشی برای پخت لوبیا سبز استفاده می‌کنید؟

من مژده شرف عاشوری هستم. سالهاست که به صورت تخصصی در مورد موضوعات مختلف می‌نویسم و ترجمه میکنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت میبرم و دوست دارم دنیای اطرافم رو بیشتر از چیزی که میبینم، کشف کنم…

مطالب مفید