قیطریه آزاد شد
پشت حصارهای سفید و آبی شهرداری در بوستانهای تهران چه خبر است؟ روز گذشته یکی از اعضای شورای شهر تهران به این پرسش پاسخ داد. قرار است پشت این حصارکشیها ساختوساز کنند. از ساخت مخزن آب اضطراری تا سرویس بهداشتی و سوله بحران تا احداث فرهنگسرا و کلینیک و مجتمع فرهنگی و ایستگاه مترو.
برای این ساختوسازها چند درخت جابهجا شده و سرانجام این درختان چه شده، مشخص نیست. در این دوره از مدیریت شهری بارها حصارکشی بوستانهای تهران خبرساز شده است. یک بار بوستان حضرت مریم در خیابان کریمخان تا حصارکشیهای بوستان کوثر در خیابان ری در منطقه ۱۲. از حصارکشی بوستانهای بزرگ مانند قیطریه و پارک لاله تا حصارکشی پارک محلهای مرزداران.
درختان حاشیه بخشی از بزرگراه همت هم مدتی است پشت حصارها پنهان شدهاند. ساکنان بیشتر محلات تهران مثالی از این حصارکشیها دارند. تا آنجا که ناصر امانی ۱۱ شهریورماه امسال در تذکر پیش از دستور خود گفته بود: به رئیس شورای شهر اعلام کردم که مدتی است تعداد زیادی از بوستانهای شهر تهران از طرف شهرداری تهران حصارکشی شده و تقریبا در تمام مناطق تهران شاهد هستیم که دور چند بوستان حصارکشی شده و این مسئله موجب نارضایتی و نگرانی مردم و دوستداران محیط زیست شده است.
او با بیان اینکه این حصارکشیها دلایل مختلفی دارد و ممکن است برخی از آنها نیز منطقی و پذیرفتنی باشد، گفت: من با برخی از شهرداران مناطق درباره چرایی حصارکشیشان صحبت کردم و حرفهای منطقی زدند؛ اما مردم تهران مثل مارگزیدههایی هستند که از ریسمان سیاه و سفید میترسند و تا دور بوستانی حصار کشیده میشود، فکر میکنند که قرار است درختها قطع یا جابهجا شوند. نبود شفافیت در اطلاعرسانی از سوی شهرداری تهران و همچنین شایعهپراکنی در فضای مجازی سبب شده که به این موضوع دامن زده شود.
البته بخشی از این حصارکشیها توجیهپذیر نیست. مثلا استفاده از اراضی بوستانها برای ساخت پارکینگ محلی یا ساخت تأسیسات مترو پذیرفتنی نیست. او از شهرداری خواسته بود با توجه به نگرانیهای موجود و لزوم اطلاعرسانی دقیق و شفاف تعداد و نام بوستانها با ذکر مشخصات و آدرس، علت حصارکشی و نوع پروژه، تعداد درختانی که احتمالا جابهجا شدهاند، با ذکر تاریخ و محل کاشت مجدد و همچنین زمانبندی پایان حصارکشی را به شورای شهر ارائه دهند.
او روز گذشته پس از چهار ماه پاسخ این تذکر خود را گرفت؛ پاسخی که به گفته امانی دقیق نبود و برخی از حصارکشیها در آن آورده نشده بود. او در جریان این تذکر یک خبر خوب هم داد؛ اینکه خیّری که میخواست در پارک قیطریه مسجد بسازد، پشیمان شده و دیگر ساختوساز در این بوستان برایش نمیصرفیده و عقب کشیده است.
ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران، با یادآوری اینکه دو، سه ماه قبل درباره حصارکشی بوستانها در سطح شهر تهران و اینکه این حصارکشیها علاوه بر اینکه باعثعدم آراستگی و نازیبایی مجموعه شهر میشود و نگرانی شهروندان را هم درباره ساختوساز در بوستانها و جابهجایی درختان ایجاد میکند؛ تذکری به شهرداری تهران دادم و از آنها خواهش کردم که آمار و اطلاعات مربوط به این حصارکشیها را در اختیار شورا قرار بدهند که بهتازگی این آمار ارسال شده است، گفت: طبق گفته شهرداری تهران، از ۲۲ منطقهای که در شهر تهران داریم، در هفت منطقه در هیچکدام از بوستانها حصارکشی وجود ندارد.
این را بررسی کردیم که این آمار اشتباه است؛ مثلا گفتند در منطقه ۱.۵، ۹.۱۱، ۱۶.۲۱ و ۲۲ در هیچ بوستانی حصارکشی ندارند. پنج منطقه از مناطقی را که گفتند حصارکشی ندارند، حضوری چک کردیم. بوستانهایی وجود دارد که حصارکشی شدهاند و فهرستشان هست. نمیدانم این آمار را از مناطق یا از سازمان بوستانها گرفتهاند.
احتمال میدهم از مناطق گرفته باشند و مناطق از دستشان در رفته باشد. ممکن است این آمار سیال باشد، یعنی در تاریخی حصارکشی بوده و بعد جمع شده یا حصارکشی جدیدی ایجاد شده که در آمار قبلی نبوده است؛ ولی از هفت منطقهای که گفته بودند در بوستانهایش حصارکشی ندارند، پنج بوستان را چک کردیم و هم اسامی و هم علت حصارکشی در مناطقی که گفتند حصارکشی ندارند؛ حصارکشی دارند.
این عضو شورا اضافه کرد: اعلام کردند ۶۰ بوستان را حصارکشی کردند. ۱۷ بوستان به خاطر مخزن آب حصارکشی شده؛ یعنی حصارکشی کردند تا مخازن آب را برای استفاده از بحث مربوط به جلوگیری از خشکشدن بوستان و آبرسانی به درختان تعبیه کنند که بیشترین تعداد است. یعنی در بین این ۶۰ بوستان، ۱۷ بوستان به خاطر بحث مخزن آب حصارکشی شده است. هشت بوستان در ادامه احداث اتاق مادر و کودک حصارکشی شده است. این مسئلهای است که مورد اعتراض ماست. از سال ۱۴۰۲ این بحث شروع شده و هنوز ادامه دارد و هنوز شاهد حصارکشی بعضی از بوستانها برای ایجاد اتاق مادر و کودک هستیم.
درباره اینکه کاربرد این موضوع در بوستانها چیست و چقدر به نفع فضای سبز در سطح شهر تهران است، قضاوتی نمیکنم؛ ولی این موضوع زمانی باید تمام شود؛ اما همچنان حصارکشی هشت بوستان به خاطر احداث اتاق مادر و کودک است. گفتند در ۹ بوستان، در حال احداث سرویس بهداشتی هستند و بههمیندلیل حصارکشی کردند.
پنج بوستان کارگاه مترو باعث حصارکشی شده، سه بوستان کارگاه عمرانی که ناشی از ایجاد زیرگذر یا دوربرگردان وارد بوستان شدند و مجبور شدند برای تعریض زیرگذر یا دوربرگردان بخشی از بوستان را حصارکشی و از آن استفاده کنند. در دو بوستان گفتند در حال ساخت سوله بحران هستند و در دو بوستان پارکینگ طبقاتی ایجاد میکنند.
امانی گفت: در یک بوستان ایستگاه آتشنشانی، در یک بوستان باغ مینیاتور، در یک بوستان تصفیهخانه، در یک بوستان احداث خانه کشتی، در یک بوستان بازسازی ساختمان اجتماعی، در یک بوستان احداث سالن ورزشی، در یک بوستان احداث فرهنگسرا، در یک بوستان احداث کلینیک و مجتمع فرهنگی و یکی، دو بوستان ایجاد یادمان شهداست.
منطقه ۱۵ با ۱۲ بوستان و منطقه ۴ با ۱۰ بوستان بیشترین بوستان را دارند که حصارکشی شدهاند. از آقای چمران به خاطر بوستان قیطریه تشکر میکنم که آنجا به خاطر ساخت مسجد حصارکشی شده بود و ایشان محکم جلوی این کار ایستادند و ضابطهای تعریف کردند که اگر قرار است در آنجا مسجدی احداث شود، نباید بیشتر از ۲۰۰ متر باشد و حق اینکه در طبقات بالا ساختوساز شود یا زیرزمین ایجاد کنند، وجود ندارد و در سطح ۲۰۰ متر در حد یک مسجد معمولی که بوستان نیاز دارد، بسازند که خیّر گفت برایش نمیصرفد و انصراف داد.
این عضو شورا گفت: از شهردار ناحیه پرسیدم، گفت حصارکشیهای داخل بوستان جمعآوری شده است. حساسیتی که اعضای شورا و آقای چمران درباره بوستانهای تهران بهعنوان رئیس شورا دارند، نباید بههیچعنوان شکسته شود. برخی احداثاتی که در بوستانها هست و بیان کردم، واقعا ضرورت نداشت.
برای مثال، آب برای حفظ بوستان یا سرویس بهداشتی لازم است. در این کارها جابهجایی درخت هم اتفاق میافتد. خط قرمزی که در گذشته در مجموعه مدیریت شهری، چه شورا و چه شهرداری، برای تعرضنکردن به بوستانها، حفظ فضای سبز بوستانها و جابهجا نکردن درختان در بوستانها ایجاد شده، به هوای آلودهای که داریم، کمک میکند. توسعه و حفظ فضای سبز شهر تهران به کمشدن آلودگی هوا کمک میکند و باید پاسداری کنیم و اجازه ندهیم بوستانها آسیب ببینند.
تکرار تصادف اتوبوسهای درونشهری
روز گذشته حبیب کاشانی، خزانهدار شورای شهر تهران، به حادثه دلخراش یکی از اتوبوسهای شهری تهران اشاره کرد و گفت: روز یکشنبه حادثهای رخ داد که منجر به مصدومیت تعدادی از شهروندان شد. هرچند وقوع حوادث در وسایل نقلیه عمومی اجتنابناپذیر است، اما آنچه مایه نگرانی جدی است، تأخیر اورژانس و پلیس در رسیدگی به این حادثه است.
کاشانی تأکید کرد: طبق گزارشهای مردمی، بیش از ۲۰ دقیقه طول کشید تا نیروهای اورژانس به محل حادثه برسند و پلیس نیز که وظیفه دارد در موارد تصادف با فوریت وارد عمل شود، با تأخیر درخورتوجهی حضور یافت. او افزود: این حادثه باعث آسیبدیدگی و شکستگی در ناحیه صورت، دست و پا برای برخی از شهروندان شد.
با این حال لازم است اورژانس و پلیس برای جبران این نارساییها، به بررسی و رفع این مشکلات اقدام کنند. خزانهدار شورا از مسئولان فرهنگی و حوزههای مرتبط درخواست کرد تا برای درمان مصدومان حادثه همکاری کنند و گفت: این شهروندان به وسایل حملونقل عمومی اعتماد کردهاند و شایسته است همه بخشها برای رفع مشکلات آنان تلاش کنند.
در پایان، کاشانی خواستار رسیدگی جدی به این مسائل شد و تأکید کرد که مدیریت شهری باید نظارت بیشتری بر عملکرد دستگاههای امدادی و انتظامی داشته باشد.
نامگذاری معبری به نام سیدحسن باز هم رأی نیاورد
روز گذشته اعضای شورای شهر تهران تغییر نام چند معبر را در دستور کار خود قرار دادند که نرگس معدنیپور در این زمینه اعلام کرد: پیشنهاد میشود که بزرگراه شهید لشگری حدفاصل میدان آزادی تا بزرگراه مهدویکنی به نام سیدحسن نصرالله نامگذاری شود. همچنین پیشنهاد میشود خیابان بیستون حدفاصل میدان جهاد تا خیابان فتحیشقاقی به نام شهید یحیی سنوار نامگذاری شود.
معدنیپور با بیان اینکه پیشنهاد میشود بلوار هجرت حدفاصل میدان شهیدان ارتش تا مقر لشکر ۲۷ در منطقه ۱۴ نیز به نام سردار شهید محمدهادی حاجیرحیمی نامگذاری شود، گفت: همچنین پیشنهاد میشود کوچه خورشید در منطقه ۱۰ در حوالی خیابان دامپزشکی به نام شهید میثم مقصری تغییر نام دهد. اعضای شورای شهر با نامگذاری معبری به نام شهید یحیی سنوار در پایتخت موافقت کردند و پیشنهاد دادند که مکان دیگری به نام سیدحسن نصرالله نامگذاری شود و براساساین از فهرست نامگذاری خارج شد. اعضای شورا معتقد بودند معبر انتخابی باید در شأن حسن نصرالله باشد.
هزاران نفر دچار مرگ زودرس شدهاند
درحالیکه دبستانهای تهران به دلیل آلودگی هوا تعطیل بودند و مهدی چمران هم از برگزاری نمایشگاههای پرمخاطب که خیابانها را شلوغ میکنند، گلایه داشت، مهدی پیرهادی در حاشیه جلسه شورای شهر تهران به رسانهها گفت که در قانون هوای پاک هیچگونه ضمانت اجرائی وجود ندارد و تکلیف دستگاهی که از این قانون تمکین نمیکند، مشخص نیست.
در سالهای گذشته باید نیروگاه خورشیدی برای تأمین برق تأسیس میشد؛ اما انجام نشد و یکی از مشکلات امروز به خاطر تأمیننشدن انرژی پاک است. کیفیت سوخت بهتر نشد، خودروها و موتورسیکلتهای فرسوده جمعآوری نشدند و نوسازی خیلی کمی انجام شد. دولت میتواند با خودروسازهای خارجی مطرح، قرارداد ببندد و در طرح نوسازی از محل صرفهجویی سوخت این خودروها را جایگزین خودروی فرسوده کنند. رئیس کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران اضافه کرد: مرگومیر افزایش پیدا کرده است و طبق آمار وزارت بهداشت، هزاران نفر دچار مرگ زودرس شدهاند.
متأسفانه تعداد زیادی از دستگاهها به تعهداتشان عمل نکردند و بسیاری از دستگاهها هم به سازمان محیط زیست پاسخگو نیستند. به نظرم یا شخص رئیسجمهور یا معاون اول رئیسجمهور باید متولی قانون هوای پاک شوند و این نیاز به اصلاحیه در مجلس شورای اسلامی دارد. میدانم دیوان محاسبات و کمیسیون اصل ۹۰ مجلس پیگیر اصلاح قانون بودند و قوه قضائیه هم باید با قاطعیت بیشتری با افراد اهمالکار برخورد کند. او اضافه کرد: در کوتاهمدت آلودگی هوا حل نمیشود و عزم جدی در این زمینه وجود ندارد. پیشنهاد میکنم سران سه قوه نشستی با موضوع آلودگی هوا برگزار کنند و راهکاری پیدا کنند و یک تصمیم قاطع بگیرند.