موادغذایی مفید برای پیشگیری از آرتروز زانو

یکی از عمل های رایج این روزها، تعویض مفصل زانو به دلیل «آرتروز» است که با اقداماتی به ویژه مصرف برخی مواد غذایی می توان خطر آن را کاهش داد.

به گزارش سرگرمی روز، آرتروز زانو شایع ترین مشکل اسکلتی است که میلیون ها نفر را در سراسر جهان گرفتار می کند. در این بیماری غضروف داخل مفصل شروع به شکستن می کند و استخوان زیرین پس از این شکستگی تغییر شکل می دهد. آرتروز زانو می تواند باعث درد، سفتی و تورم شود. در برخی موارد این کار باعث کاهش توانایی کار و ناتوانی فرد می شود. به همین دلیل پیشگیری و کنترل آرتروز زانو از اهمیت ویژه ای برخوردار است. کنترل وزن و رعایت رژیم غذایی سالم علاوه بر پیشگیری از آرتروز می تواند به تسکین التهاب و درد این بیماران کمک کند.

اهمیت کنترل وزن

حفظ وزن مناسب مهمترین عامل در مدیریت و کاهش خطر آرتریت زانو است. اضافه وزن فشار بیشتری به زانو وارد می کند و درد و التهاب را بدتر می کند. علاوه بر این، بافت چربی اضافی در بدن باعث تولید هورمون ها و مواد شیمیایی می شود که می تواند سطح التهاب را افزایش دهد. بنابراین کاهش حداقل 10 درصد وزن بدن در افراد چاق و دارای اضافه وزن می تواند بسیار مفید باشد.

چه غذاهایی خوب هستند؟

منابع غذایی حاوی ویتامین C و K؛ این ویتامین ها ممکن است از طریق نقشی که در ساخت استخوان ها و غضروف دارند، بر آرتروز تأثیر بگذارند. منابع غذایی حاوی ویتامین K و C عبارتند از بیشتر میوه ها، به ویژه پرتقال، توت فرنگی، کیوی و سبزیجات برگ سبز مانند بروکلی، اسفناج و کلم پیچ.

زیتون و روغن زیتون؛ اسید اولئیک و اولئوکانتال موجود در زیتون دارای فعالیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی هستند که ممکن است به بهبود کنترل آرتریت زانو کمک کند.

غذاهای غنی از امگا 3، به ویژه ماهی سالمون و ساردین، گردو و بذر کتان، منابع غذایی مهم امگا 3 هستند. مطالعات نشان می دهد افرادی که دو بار در هفته ماهی می خورند کمتر در معرض ابتلا به آرتروز هستند.

شیر و فرآورده های آن منبع غنی از کلسیم، پروتئین، فسفر و سایر مواد مغذی هستند که نقش مهمی در سلامت استخوان و مفاصل دارند. مطالعات نشان می دهد که پیشرفت آرتروز زانو در افرادی که لبنیات کم چرب مصرف می کنند کمتر از سایر افراد است.

یک رژیم غذایی با فیبر بالا منجر به افزایش جمعیت باکتری های مفید روده می شود که موادی تولید می کنند که سطح التهاب را در سراسر بدن کاهش می دهد. میوه ها، سبزیجات، حبوبات و غلات کامل مانند نان سبوس دار یا آرد گندم کامل منابع غنی فیبر هستند.

از کدام غذاها باید پرهیز کرد؟

غذاهای فرآوری شده مانند کنسروها، انواع گوشت های فرآوری شده (مانند سوسیس و کالباس) و سوپ های آماده و غیره حاوی مقادیر زیادی نمک و افزودنی هایی مانند مونوسدیم گلوتامات هستند که می تواند منجر به تشدید درد مفاصل و التهاب شود. .

به گفته دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، چربی های ناسالم مانند اسیدهای چرب اشباع و ترانس؛ این اسیدهای چرب معمولا در روغن های جامد، روغن های گیاهی و روغن های قنادی یافت می شوند.

مصرف زیاد گوشت قرمز منجر به افزایش ترشح عوامل التهابی در بدن می شود. بنابراین توصیه می شود به جای گوشت قرمز از گوشت سفید (مانند مرغ و ماهی) استفاده شود.

نوشیدنی ها و غذاهای حاوی قند بالا؛ مطالعات نشان می‌دهد که غذاها و نوشیدنی‌های سرشار از قند (مانند شیرینی‌ها، آب نبات، شکلات، نوشابه‌های گازدار، نوشابه‌های گازدار و نوشیدنی‌های انرژی‌زا) ممکن است با سرکوب فرآیندهای ضد التهابی در بدتر شدن التهاب در بدن نقش داشته باشند.

مطالب مفید