بهترین روش یادداشت برداری هنگام مطالعه

فرارو- هنگامی که مشغول تحصیل یا پژوهش هستید، حال چه به صورت رسمی یا غیر رسمی، در محل کار و یا در محیطی آموزشی، بدون شک نیازمند اطلاعات بالقوه‌ای در یک زمینه مشخص هستید. این مقاله توضیح می‌دهد چگونه یادداشت‌های مفیدی را در هنگام خواندن، به عنوان روشی برای درک مقاله چاپ شده خلاصه کنید و یادگیری را آسان‌تر نمایید. 

یادداشت برداری هنگام مطالعه

به گزارش فرارو، مطالعه برای لذت بردن از اوقات فراغت و یا به عنوان روشی برای استراحت، مانند خواندن یک رمان، روزنامه یا مجله معمولا به عنوان عملی «انفعالی» شناخته می‌شود. در صورتی که مطالعه کردن باید به عنوان عملی «فعال» دیده شود، و به عبارتی از طریق خواندن توانایی یادگیری خود را افزایش دهید. یکی از موثرترین روش‌های فعال شدن در خواندن این است که یادداشت‌هایی را به همراه خود داشته باشید- نکات را به یکدیگر پیوند دهید، دور نکات کلیدی و اطلاعات مهم خط بکشید. با یادداشت برداری دیگر مجبور خواهید بود که در مورد ایده‌هایی که در متن ارائه شده بودند بیشتر فکر کنید و اینکه چگونه می‌توانید از آن‌ها یک توضیح یکپارچه ارائه دهید؛ بنابراین فرآیند یادداشت برداری به شما کمک می‌کند تا به خواندن یادداشت ها، تحلیل‌ها و نتیجه گیری‌ها ادامه دهید. 

چه کاری نباید انجام دهید

نکته حائز اهمیت این است که در هنگام یادداشت برداری به معانی کلماتی که خوانده‌اید دقت کنید و در یادداشت‌های خود بتوانید همان مفهوم را برسانید. 

کپی کردن کردن تمامی آنچه که دیگران گفته‌اند توجیهی نیست و تنها زمانی مفید خواهند بود که می‌خواهید به طور مستقیم از شخصی نقل قول کنید. این مسئله ممکن است وسوسه برانگیز باشد، به خصوص اگر مطالبی که مورد مطالعه قرار گرفته‌اند به صورت آنلاین ارائه شده باشند بخواهید مستقیما آن‌ها را کپی و پیست کنید و یک فایل آماده برای خود ایجاد کنید. اگر این کار را انجام دهید بعید به نظر می‌رسد که چیزی یاد بگیرید، زیرا کپی کردن کاملا متفاوت با یادداشت برداری است. به عنوان مثال اگر دانش آموز یا دانشجو هستید و متن کپی شده‌ای را در پروژه تحقیقاتی خود می‌گذارید، این به معنای سرقت ادبی می‌باشد. 

روش‌های موثر در یادداشت برداری

هیچ فرمول جادویی برای یادداشت برداری در هنگام مطالعه وجود ندارد، باید دریابید که بهترین روش برای شما چیست. مهارت یادداشت برداری‌تان به مرور زمان بهبود خواهد یافت و با تداوم تمرینات بهتر و موثرتر می‌شود. نکاتی که در این مقاله برای یادداشت برداری ارائه داده ایم، می‌تواند برای شروع به شما کمک کنند. 

هایلایت و برجسته‌سازی

یک روش سریع و آسان برای فعال بودن در هنگام خواندن، هایلات کردن و برجسته‌سازی بخش‌هایی از مطلب به وسیله خط کشیدن در زیر مطالب است. گرچه فرآیند هایلایت کردن جزو پروسه یادداشت برداری به حساب نمی‌آید، ، اما در اغلب موارد اولین گام مهم است. البته در صورتی که کتاب و مجله متعلق به شما نیست، هیالایت کردن مطالب شاید خیلی ایده مناسبی نباشد! در چنین مواردی یادداشت‌ها و برجسته‌سازی را بر روی نسخه کپی شده آن مطلب ایجاد کنید. 

برجسته کردن کلمات کلیدی و یا عبارات به شما کمک خواهند کرد:

• توجه خود را بر آنچه که می‌خوانید متمرکز کنید- که هنگام خواندن مجدد آن را آسان‌تر فرا بگیرید. 
• با دقت بیشتری درباره مفاهیم و ایده‌های کلیدی در متن بیندیشید، جملاتی که ارزشش را دارند برجسته کنید. 
• در یک نگاه می‌توانید مطالبی را که در متن خواندید به یاد بیاورید. 

هنگامی که با کلمات و یا عباراتی آشنا نیستید، ممکن است اضافه کردن واژه نامه‌ای شخصی به لیست اصطلاحات مفید باشد. یک لیست لغت نامه در یک برگه جداگانه یادداشت‌ها ایجاد کنید، به طوری که به راحتی بتوانید در صورت لزوم مراجعه دوباره به آن بتوانید معنای آن را دریابید. یادداشت توصیف‌های اضافی در بین خود کلمات برای یادگیری بسیار موثرتر خواهند بود. 

گرچه هایلایت کردن و برجسته‌سازی نکات یک روش سریع برای تاکید به نکات کلیدی محسوب می‌شود، ، اما جایگزین مناسبی برای یادداشت برداری نمی‌باشد. 

به یاد داشته باشید هدف از یادداشت برداری، یادگیری است و آماده شدن برای بهبود بخشیدن به مهارت نویسندگی. هنگامی که برای اولین بار یادداشت برداری را شروع می‌کنید ممکن است متوجه شده باشید که یادداشت‌های زیادی برداشته اید، نه کافی و مفید، هنگامی که مجددا آن‌ها را نگاه می‌کنید متوجه می‌شوید که اصلا واضح و مفهوم نیستند. باید در این زمینه بسیار تمرین کنید – مانند تمامی مهارت‌های زندگی، داشتن یادداشت‌های مفید نیز با ممارست در تمرین‌ها به دست می‌آیند. 

نکاتی برای یادداشت برداری

دستور العمل‌های زیر ممکن است کمک کننده باشد: 

• داشتن یادداشت‌های سازمان یافته و مرتب بسیار مهم است، زیرا در این صورت می‌توانید به هنگام مراجعه دوباره به مطالب آن‌ها را مورد مطالعه قرار دهید. با ایجاد یک پوشه بر روی سیستم رایانه خود – یادداشت‌های خود را به خوبی و سازمان دهی شده ذخیره کنید. 

• از عنوان‌های متفاوت استفاده کنید تا تم‌ها و ایده‌های مختلف را از یکدیگر متمایز سازید. 

• از رنگ‌های روشن برای بر جسته‌سازی نکات و یادداشت‌های خود بهره ببرید. این عمل می‌تواند با یک روش ساده رنگ‌گذاری همراه باشد، با استفاده از رنگ‌های مختلف برای مطالب مرتبط. 

• همیشه منبع اصلی مطالب را حفظ کنید، این روش به طور کلی عملی مفید است- در این صورت دیگر می‌توانید به راحتی اطلاعات خود را بیابید. البته در مراکز آکادمیک ضروری است که خواننده را به منابع اصلی مطالب ارجاع دهید. 

هنگام اشاره به یک کتاب، نام نویسنده، تاریخ انتشار، عنوان کتاب، تاریخ انتشار، نام ناشر و محل انتشار را ذکر کنید. 

در صورت ارجاع به یک مجله یا روزنامه، نام نویسنده، تاریخ انتشار، نام مقاله، نام و شماره نشریه و شماره ثبت را ذکر کنید. 

در صورت ارجاع به منابع اینترنتی، URL و آدرس وب سایت مورد نظر و تاریخی که به اطلاعات دسترسی داشته‌اید را ذکر کنید. 

ساده‌ترین و بهترین، و همچنین دقیق‌ترین شیوه یادداشت برداری، یادداشت‌های پیوسته صفحه به صفحه است. در ابتدای یادداشت برداری، مرجع کامل کتاب/ مجله و… را حتما بنویسید. شماره صفحه، عبارات مختصر و نکاتی را که از هر پاراگراف به مطلب شما مربوط می‌شود، یادداشت کنید. اگر یک نکته خاص و یا تجربه شخصی از مطلبی در ذهن دارید، آن را نیز اضافه کنید. 

خلاصه

همان طور که یادداشت برداری را صفحه به صفحه پیش می‌برید، باید خلاصه مطالب هر پاراگراف و یا قسمت را نیز ارائه دهید. هدف این کار جمع آوری نکات ضروری و ساده کردن استدلال نویسنده است. سبک‌های متفاوتی برای نوشتن وجود دارد، یادداشت‌های آکادمیک به طور ویژه محتاطانه‌تر و کمی طولانی‌تر هستند. نویسنده معمولا ایده‌های خود را به خوبی بسط می‌دهد، مطالبی که به درک بهتر کمک می‌کنند. نکته خلاصه کردن یک مطلب، مشخص کردن کلمات کلیدی است. باید بتوانید از خلاصه مطالب خود برای اشاره به نکات ضروری استفاده کنید. 

سازماندهی یادداشت‌ها

بسته به شرایط ممکن است یادداشت‌های فراوانی تهیه کنید. در صورتی که نتوانید یادداشت مورد نظر را بیابید، یعنی یادداشت‌ها مفید نیستند، زیرا زمانی که به آن‌ها نیاز دارید، باید زمان زیادی را صرف یافتن مقاله مورد نظر بین انبوهی از مطالب کنید. مطالب خود را مرتب و سازمان دهی کنید، البته این مسئله به این بستگی دارد که مطالب تهیه شده بر روی کاغذ ایجاد شده‌اند یا دیجیتال.

منبع: skillsyouneed

مطالب مفید