9 غذای خطرناک که هرگز نباید دوباره مصرف کنید!

برخی از غذاها نباید بعد از سرد شدن یا قرار گرفتن در یخچال دوباره مصرف شوند و در صورت مصرف ممکن است خطراتی جدی برای سلامت ایجاد کنند. اما مونده کدام غذاها را نباید مصرف کنیم؟

در این مقاله از بخش دانستنی در اکالا بلاگ می‌توانید با غذاهایی که نباید دوباره مصرف شوند آشنا شوید.

کدام غذاها نباید دوباره مصرف شوند

مصرف همه غذاها به صورت تازه بهتر است. زمانی که غذا تازه است، طعم و مزه بهتری دارد و خواص آن نیز برای سلامت بیشتر است. اما حقیقت این است که برخی از غذاها را نمی‌توان روز بعد مصرف کرد و استفاده مجدد از آن‌ها برای سلامت مضر است. در ادامه به شما می‌گوییم که مانده کدام غذاها را نباید بخورید.

۱- تخم مرغ

بهتر است بدانید که تخم مرغ از آن غذایی است که باید به صورت تازه مصرف شود و اگر بیشتر از مقدار نیازتان تخم مرغ پختید، بهتر است آن را دور بریزید و از مصرف مجدد آن اجتناب کنید. از آن جایی که تخم مرغ حاوی باکتری سالمونلا است، باید به صورت تازه و بلافاصله بعد از پخت مصرف شود تا باکتری‌ها در آن رشد نکنند.

۲- سیب زمینی

سیب زمینی یکی دیگر از غذاهایی است که باید به صورت تازه استفاده شود. قرار گرفتن سیب زمینی پخته شده در دمای اتاق موجب رشد باکتری‌های بیماری زا در آن می‌شود و از طرفی گرم کردن مجدد سیب زمینی نیز خطر مسمومیت را افزایش می‌دهد.

سعی کنید سیب زمینی و غذاهای حاوی سیب زمینی را به صورت تازه مصرف کنید و به هیچ عنوان از سیب زمینی مانده استفاده نکنید.

۳- برنج

حقیقت این است که مصرف غذای مانده و سرطان ارتباط تنگاتنگی با هم دارند و برنج از آن غذاهایی است که باید فقط به صورت تازه استفاده شود. بعد از پخت برنج، درست بعد از گذشت یک روز، باکتری‌ها و میکروارگانیسم‌های خطرناکی در آن ایجاد می‌شوند که برای کبد، قلب و سلامت عمومی بدن به شدت خطرناک هستند و خطر ابتلا به انواع بیماری‌ها را افزایش می‌دهند.

به هیچ عنوان از برنج مانده استفاده نکنید و فراموش نکنید که این باکتری‌ها با گرم کردن مجدد برنج از بین نمی‌روند. بعد از آماده کردن برنج باید به محض خنک شدن، آن را در یخچال بگذارید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن مصرف کنید. هیچگاه از برنجی که بیشتر از یک روز در یخچال مانده است، استفاده نکنید.

بیشتر بخوانید: یک هفته مصرف غذای فوق‌فرآوری شده چه بلایی بر سر بدن می‌آورد؟

۴- مرغ و گوشت

مرغ و گوشت درست مثل تخم مرغ، حاوی سالمونلا هستند و زمانی که بعد از پخت در دمای اتاق قرار بگیرند، این باکتری به سرعت شروع به رشد می‌کند. هیچگاه از انواع پروتئین‌های حیوانی که بیرون از یخچال مانده‌اند، استفاده نکنید.

بهتر است مرغ و گوشت را به اندازه نیاز یک روز آماده کنید و از مصرف مجدد آن‌ها اجتناب کنید. این کار موجب ایجاد باکتری‌های خطرناک در پروتئین‌های حیوانی می‌شود و خطر بروز بیماری‌های مختلف را افزایش می‌دهد.

در صورتی که مقدار گوشت و مرغی که تهیه کرده‌اید، بیشتر از مقدار نیازتان است، بهتر است بعد از خنک شدن، به سرعت آن‌ها را در یخچال بگذارید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن استفاده کنید. به هیچ عنوان از گوشت و مرغی که بیشتر از یک روز در یخچال مانده است، استفاده نکنید.

۵- اسفناج

اسفناج از آن دسته سبزیجاتی است که در ترکیبات آن نیترات وجود دارد و از همین رو بعد از پخت باید بلافاصله استفاده شود. ماندن اسفناج پخته در اتاق موجب تولید نیترات و باکتری‌های مضر در آن می‌شود و از طرفی گرم کردن مجدد این سبزی یا قرار دادن آن در یخچال یا فریزر موجب می‌شود تا نیترات به نیتریت می‌شود.

نیتریت در بدن ما به نیتروزآمین‌های سرطان زا تبدیل می‌شود و به شدت برای سلامتی خطرناک است.

بیشتر بخوانید: با مصرف این ۵ ماده غذایی از آلزایمر پیشگیری کنید

۶- روغن گیاهی مصرف شده

اگر از روغن‌های گیاهی مثل روغن زیتون، روغن کانولا یا بذر کتان استفاده می‌کنید، باید بدانید که این روغن‌ها در کنار خواص زیادی که دارند، نسبت به دما بسیار حساس هستند.

زمانی که یک بار از این روغن‌ها استفاده کنید، پایداری آن‌ها تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند و از طرفی نقطه دود آن‌ها نیز نسبت به روغن تازه بسیار کمتر می‌شود. حرارت دادن و گرم کردن مجدد روغن گیاهی که یک بار استفاده شده، موجب سوختن روغن می‌شود و خطر ابتلا به سرطان را در بدن افزایش می‌دهد.

۷- غذاهای رستورانی

بهتر است بدانید که غذاهای رستورانی به هیچ عنوان نباید دوباره گرم شوند. در بسیاری از رستوران‌ها این غذاها از ساعت‌ها قبل آماده می‌شوند و تنها در زمان مصرف گرم می‌شوند.

از طرف دیگر اکثر غذاهای رستورانی چربی و روغن زیادی دارند و گرم کردن آن‌ها موجب افزایش باکتری‌ها در آن‌ها می‌شود. سعی کنید غذاهای رستورانی را در کوتاه‌ترین زمان بعد از تهیه مصرف کنید و از نگهداری یا فریز کردن آن‌ها اجتناب کنید.

۸- غذاهای دریایی

ماهی تازه فواید زیادی برای بدن دارد، اما درست چند ساعت پس از ماندن ماهی در دمای اتاق، باکتری‌های بیماری زا شروع به رشد در آن می‌کنند. از طرف دیگر قرار دادن ماهی بیشتر از ۲ ساعت در یخچال یا فریزر نیز موجب افزایش رشد این باکتری‌ها می‌شود. بنابراین به هیچ عنوان از ماهی مانده یا ماهی که دوباره گرم شده استفاده نکنید.

۹- چغندر

چغندر یکی دیگر از غذاهای سرشار از نیتریک اسید است که اگر به صورت تازه مصرف شود، فواید زیادی برای بدن دارد. اما زمانی که چغندر پخته را در یخچال قرار دهید، باکتری‌های بیماری زا شروع به رشد در آن می‌کنند و در این شرایط خطر بروز انواع بیماری‌ها در فرد افزایش پیدا می‌کند. سعی کنید از چغندر به صورت تازه استفاده کنید و به هیچ عنوان چغندری را که مانده یا دوباره گرم شده است را مصرف نکنید.

در این مقاله به لیستی از غذاهایی که نباید به صورت مانده مصرف شوند، اشاره شد. بهتر است در هر وعده، غذا را به اندازه مصرف تهیه کنید و هر روز از غذاهای تازه استفاده کنید. در صورت باقی ماندن غذا باید بلافاصله بعد از خنک شدن، آن را در ظرف در بسته بریزید و در یخچال قرار دهید و در اولین فرصت استفاده کنید.

من مژده شرف عاشوری هستم. سالهاست که به صورت تخصصی در مورد موضوعات مختلف می‌نویسم و ترجمه میکنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت میبرم و دوست دارم دنیای اطرافم رو بیشتر از چیزی که میبینم، کشف کنم…

مطالب مفید