ضرورت ایجاد برندینگ و عنوان تجاری برای عقیق و فیروزه ایران/ گردش مالی ۴۰۰ میلیوندلاری گوهرسنگ
اقتصادآنلاین؛ گروه استان ها_ بهرام شکوری، در همایش گوهرسنگها که به میزبانی اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد، از گردش مالی بالای ۴۰۰ میلیوندلاری گوهرسنگها خبر داد و افزود: زمانی که این سنگها به مرحله فراوری میرسد، گردش مالی بالای ۲.۱ تریلیون دلار را ایجاد میکند که حاکی از جذابیت این رشته است.
وی با بیان آنکه کشور ایران یکصدم سهم جهانی را دارد و باید یک درصد هم سهم بگیریم، اعلام کرد: با توجه به این پتانسیل فراوان در زمینه فلزاتی مانند مس، سنگها و کانیها، میتوانیم شعار مس به جای نفت و جایگزینی صادرات سنگها به جای نفت را مورد توجه قرار دهیم و از ارزش بالای مالی، ارزآوری و دیگر فرصتهای اقتصادی بهرهمند شویم.
او یادآور شد: هرچند معادن سنگهایی مانند الماس، یاقوت و زمرد را در کشور نداریم یا شناسایی نشدهاند و بیشتر واردکننده هستیم؛ اما در مورد دیگر سنگهای نیمه قیمتی مانند لاجورد، عقیق، فیروزه با وجود معادنی در استانهای خراسان و کرمان، فرصتهایی برای صادرات و کسب درآمد وجود دارد.
حذف قاچاق در سایه تعدیل تعرفهها و تسهیلگری در ضوابط گمرکی
رئیس کمیسیون معادن اتاق ایران، ضرورت رفع موانع در مقابل ورود تکنولوژی، ایجاد برندینگ و تحقق عنوان تجاری برای عقیق و فیروزه ایران و دیگر کانیها را با تمرکز بر گسترش تعاملات با کشورهای چین، هند، امریکا و امارات را مطرح کرد و افزود: حذف قاچاق در سایه تعدیل تعرفهها و تسهیلگری در ضوابط گمرکی و قوانین اتفاق خواهد افتاد و میتوان فرصتهای بهرهوری در این عرصه را تقویت کرد.
وی با بیان نقش اتاق ایران، ایمیدرو و دیگر نهادها در تحقق اهداف حمایتی، خاطرنشان کرد: باید تلاش کنیم تا با تقویت صنعت گوهرسنگها و صادرات آنها یا فلزاتی مانند مس به توسعه اقتصادی کشور کمک نماییم.