راهنمای نگهداری از گیاه جذاب و خوشرنگ آلوکازیا ازلانی (Alocasia azlanii) + مردمک

0

[ad_1]

راهنمای نگهداری از گیاه جذاب و خوشرنگ آلوکازیا ازلانی (Alocasia azlanii) + مردمک

پیدا کردن گیاه خوشرنگ آلوکازیا ازلانی (Alocasia azlanii) مثل پیدا کردن گنج برای خانه شماست. این گیاه از سال ۲۰۱۶ به عنوان یک گیاه آپارتمانی تکثیر و شناخته شد و شاخ و برگ‌های رنگین کمانی رنگ با رگه‌های متضاد به رنگ‌های سبز، قرمز تیره، بنفش تیره و صورتی دارد که آن را به گیاهی جذاب و بسیار خوشرنگ برای نگهداری در خانه تبدیل کرده‌است.

رشد تقریبی این گیاه بیش از ۱۵ – ۴۵ سانتی‌متر بوده و برای افراد و حیوانات خانگی سمی شناخته می‌شود. در این مطلب با راهنمای مراقبت از گیاه آلوکازیا ازلانی همراه شما هستیم.

بیشتر بخوانید: ۸ مدل از بهترین گیاهان آپارتمانی با برگ‌های سبز و سفید | خیره کننده و جذاب

گیاه آلوکازیا ازلانی
گیاه خوشرنگ و زیبای آلوکازیا ازلانی

مراقبت از گیاه آلوکازیا ازلانی

گیاه آلوکازیا ازلانی یکی از ۹۷ گونه گیاه آلوکازیا شناخته شده در سراسر جهان است که نگهداری بسیار ساده و راحتی دارد. 

خاک

این گیاه خاک گلدانی با زهکشی خوب و هوادهی را ترجیح می‌دهد که بتواند مقداری آب را در خود نگه دارد. ریشه‌های این گیاه برای حفظ سلامت به اکسیژن نیاز دارند. دو قسمت مخلوط خاک گلدان پرلیت را با یک قسمت پوست نارگیل مخلوط کنید تا خاک گلدان درست شود. همیشه مراقب سطح رطوبت خاک باشید. رطوبت خاک را حفظ کنید زیرا ازلانی‌ها خاک خشک را دوست ندارند.

نیازهای آبیاری

درست مانند هر گیاه دیگری، آلوکازیا ازلانی نیز به آب نیاز دارد. این گیاهان عاشق آب هستند با این حال گیاه ازلانی خود را به اندازه کافی آبیاری کنید، اما آن را بیش از حد آبیاری نکنید تا از پوسیدگی ریشه جلوگیری شود. بنابراین، هفته ای دو بار خاک را بررسی کنید و اگر چند سانتی‌متر سطح بالای خاک خشک شده‌بود، گیاه باید آبیاری شود. دقت کنید که گلدان باید دارای سوراخ‌های زهکشی باشد تا آب اضافی به سرعت تخلیه شود و از پوسیدگی ریشه جلوگیری شود.

از سوی دیگر، آبیاری بیش از حد می‌تواند به گیاه آسیب برساند. برگ‌های آن آویزان شده و زرد می‌شوند. اگر که لکه‌های سیاه یا قهوه‌ای رنگ روی برگ‌ها ظاهر شود، مقدار آبی که به گیاه می‌دهید را کاهش دهید. علاوه بر آن آلوکازیا به دلیل خواب گیاه در فصل زمستان به آب کمتری نیاز دارد.

نکته حرفه‌ای: اگر خاک هنوز کاملا مرطوب است گیاه را آبیاری نکنید زیرا خاک مرطوب اکسیژن گیاه را از بین می‌برد.

نور

آلوکازیا ازلانی در نور غیر مستقیم روشن بهترین عملکرد را دارد. با این حال، می‌تواند چند ساعت از آفتاب صبحگاهی را نیز تحمل کند. دقت کنید که از قرار دادن گیاه آلوکازیا ازلانی در نور مستقیم و بیش از حد خورشید اجتناب کنید چون این امر به برگ‌های باشکوه این گیاه آسیب می‌رساند. 

نکته حرفه‌ای: اگر می‌خواهید آنها را در داخل خانه و زیر نور مصنوعی پرورش دهید، از یک لامپ LED طیف نور کامل با فاصله حدود ۳۰ سانتی‌متری از گیاه آلوکازیای خود به مدت ۱۴ ساعت در روز استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: راهنمای مراقبت از گیاه آنتوریوم کلارینرویوم (آنتوریوم برگ مخملی) در خانه

دما و رطوبت

کیاه آلوکازیا یک گیاه استوایی است که به طور ایده آل در دمای ۱۸ تا ۲۴ درجه سانتی‌گراد رشد می‌کند. اگرچه آلوکازیا ازلانی می‌تواند از تغییرات دمایی جان سالم به در ببرد، اما از قرار گرفتن در معرض هوای سرد بیزار است و هوای سرد ممکن است گیاه شما را تحت استرس قرار دهد و آن را مستعد ابتلا به بیماری‌ها و آفات کند.

گیاه آلوکازیا ازلانی به طور ایده آل در آب و هوای با رطوبت بالای ۶۰ درصد رشد می‌کند. نگه داشتن آلوکازیا در سطوح کم رطوبت باعث توقف رشد یا ایجاد استرس به گیاه می‌شود.

لکه‌های قهوه‌ای روی برگ‌ها گاهی اوقات نشان‌دهنده رطوبت کم است. اگر این اتفاق افتاد، از مه پاش خودکار استفاده کنید یا روی برگ‌ها را دو یا سه بار با یک اسپری آب، اسپری کنید تا رطوبت بیشتری به گیاه اضافه شود.

آلوکازیا ازلانی
گیاه آلوکازیا ازلانی

کود

پس ماهی یک بار در بهار و تابستان که گیاه به مواد غذایی نیاز دارد گیاه خود را با کود مناسب تغذیه کنید. هنگام استفاده از کود، مراقب باشید که در مصرف آن زیاده روی نکنید. کود‌دهی بیش از حد باعث سوختگی گیاه می‌شود. از یک کود متعادل ۱/۲ رقیق شده استفاده کنید تا تضمین کنید که کود گیاه شما را نمی‌سوزاند.

تکثیر

از آنجایی که گیاه آلوکازیا ازلانی قیمت زیادی دارد، نیازی به خرید دوباره‌ی آن نیست، کافی است آن را در فصل رشدش (بهار و تابستان) تکثیر کنید. تکثیر این گیاه از پاجوش‌ها ممکن است ولی بهترین راه تکثیر ریزوم در بهار و پاییز است.

بیشتر بخوانید: شکوفه دادن آلوئه ورا | ۸ ترفند حرفه ای برای اینکه گیاه آلوئه ورا شما در خانه گل بدهد

لطفا نظرات و پیشنهادات خود را در انتهای همین مطلب با ما و کاربران محترم سایت ستاره به اشتراک بگذارید.

[ad_2]

Source link

Leave A Reply

Your email address will not be published.